PRESSMEDDELANDEN

Unikt pilotprojekt förändrar tjejers syn på teknik

torsdag 23 mars

Teknikbussen, som pilotprojektet kallas, ingår som Västmanlands del i ESF-projektet Smart Industri i Östra mellansverige där olika kompetensanalyser och kompetenssatsningar från Uppland, Örebro, Sörmland, Västmanland och Östergötland samsas.

När teknikföretag presenterar sitt företag och sina arbetsuppgifter anser Ted Radgren projektledare på Jobba i Västerås att de riskerar missa målgruppen unga tjejer, och genom det missa en stor del av de unga som väljer bort teknikutbildningar.

– Antingen väljer företagen att vända sig till redan teknikfrälsta, ungdomar som redan går tekniska utbildningar, eller så missar de helt att attrahera målgruppen tjejer genom tråkiga powerpointpresentationer och fakta om företaget framförda av medelålders män, säger Ted.

– Och vi får chansen att lära oss hur vi ska anpassa vårt budskap. Vi utgår oftast från tekniker och berättar saker som oinvigda inte riktigt förstår. På det här sättet får vi lära oss om vad unga tjejer lockas av, säger Pamela Ernlund HR chef på Addiva.

Nu uppmärksammar media satsningen. Pilotprojektet testarkör Teknikbussen för olika åldrar, skolor och i städer och på landsbygd under året. Man kan följa utvecklingen av Teknikbussen på projektets facebooksida.

Följande arbetsgivare är aktiva under satsningens första fas där unga gymnasietjejer från Samhällsprogrammet och Ekonomiprogrammet träffar unga kvinnor i teknikbranschen för att få en ny upplevelse: Mimer, Addiva ABB Software Enterprise, Region Västmanland (Medicinteknik), Kadesjös ingenjörsbyrå, Voith Hydro, Bombardier Trasportation Sweden, Motion Control, ABB Robotics, FIBRA, Level 21, Mälarenergi, Care of Haus och FVB.

Läs reportaget i Västerås tidning här >>> 

‹ Tillbaka